Karsan Otonom e-ATAK bu sonbaharda İsviçre Arbon’da yolcu taşımaya başlayacak

Karsan Otonom e-ATAK bu sonbaharda İsviçre Arbon’da yolcu taşımaya başlayacak

Karsan, dünyanın önemli ülkelerini otonom sürüşle tanıştırmaya devam ediyor. Barındırdığı üstün teknolojilerle toplu ulaşıma otonom yolculuk konforu getiren Karsan, İsviçre’nin Konstanz Gölü kıyısındaki tarihi şehirlerinden Arbon’a, Otonom e-ATAK modelini teslim etti. Otonom e-ATAK, aynı zamanda İsviçre’deki ilk tam boy otonom otobüs olacak. TGA tarafından SCCL (Self Controlled City Liner) projesi kapsamında satın alınan ve ARTOUR adı verilen Otonom e-ATAK, bu sonbaharda Eurobus Ostschweiz AG tarafından işletilmeye başlanacak.

İsviçre’nin Arbon tarihi şehir merkezi ile yeni yerleşim alanı Saurer Werk 2 bölgesi arasında 2,5 kilometrelik güzergâhta 9 duraklı bir rotada saatte maksimum 30 kilometre hızla hizmet verecek olan Karsan Otonom e-ATAK, TGA, The Technical Association of Arbon’a törenle teslim edildi.

Tören, Thurgau Kantonu Bakanı Urs Martin, Arbon Valisi René Walther, Türkiye Cumhuriyeti Zürih Başkonsolosu Fazlı Çorman, Karsan CEO’su Okan Baş, ADASTEC CEO’su Dr. Ali Ufuk Peker, proje sahibi TGA, proje ortakları City of Arbon ve Eurobus Ostschweiz AG ile SCCL(Self Controlled City Liner) projesinin onaylanmasında ulusal otorite FEDRO/ASTRA, otobüs homologasyonu için ulusal otorite FOT/BAV, Karsan'ın İsviçre'deki yetkili satış ortağı HCI, Federal Karayolları Ofisi (FEDRO) Başkan Yardımcısı Edwin Wieland ve Federal Ulaştırma Ofisi (FOT)’den bilim insanı Barbara Zollinger’in üst düzey katılımları ile gerçekleşti.

İsviçre ve Avrupa'dan basın mensuplarının da katıldığı törenin sonunda araç ile otonom sürüş demosu da gerçekleştirildi. İsviçre’de konforlu ve çevreci ulaşım dönemini başlattıklarını söyleyen Karsan CEO’su Okan Baş, “Tüm proje ortaklarımıza, sektörel otoritelere, İsviçre ve Kanton yetkililerine, iş ortağımız ADASTEC’e ve İsviçre'deki yetkili satış ortağımız HCI’a bu önemli projenin kusursuz şekilde hayata geçmesi konusundaki desteklerinden dolayı teşekkür ederim” dedi. 12 ülkede, hayata geçirdikleri 13 farklı proje ile kazandıkları gerçek operasyon deneyimine değinen Karsan CEO’su “Avrupa başta olmak üzere, dünyanın ulaşım altyapısını elektrikli ve otonom araçlarımızla dönüştürmeye ve geleceğin mobilitesine yön vermeye kararlılıkla devam ediyoruz” diye konuştu.

Karsan Otonom e-ATAK’ın sonbahar itibarıyla Arbon’da yolcu taşımaya başlayacağını ifade eden Okan Baş, şöyle devam etti:

“Bu proje, bölgenin ‘yeşil enerji’ vizyonuyla tamamen uyumlu olarak sürdürülebilir enerjiye doğrudan bir katkı sunmasıyla öne çıkıyor. Dünyanın ilk yolcu taşıyan ve gerçek yol koşullarında kullanım gösteren tam boy otonom otobüsü Karsan Otonom e-ATAK, ABD, Norveç, Hollanda, Türkiye ve Finlandiya’nın ardından şimdi de İsviçre’de yollara çıkmaya hazırlanıyor. Aracımız Arbon şehrinin dar sokaklarına uygun yapısı, eski şehir havasını bozmadan otonom olarak yolcularına konforlu ve çevreci bir yolculuk vadediyor. Aracımızın otonom olarak kullanılan gerçek bir otobüs olması TGA’nın bizi tercih etmesinde etkili oldu.”

ADASTEC CEO’su Dr. Ali Peker, “Arbon’da hayata geçirdiğimiz proje, yalnızca hatta çalışan bir otonom otobüs değil; gerçeğe dönüşen bir vizyondur” dedi.

TGA SCCL Proje Müdürü Dr. Hansueli Bruderer, “Arbon şehir merkezindeki karma trafikte SCCL güzergahının getirdiği zorluklar ve projenin tam teleoperasyon hizmetiyle tamamlanacak olması, SCCL’yi dünya çapında otonom mobilite alanındaki en ileri yaklaşımlardan biri haline getiriyor." dedi.

Karsan Otonom e-ATAK’ta aracın farklı yerlerinde konumlanan çok sayıda LiDAR sensör bulunuyor. Bununla birlikte, ön kısımda bulunan gelişmiş radar teknolojisi, RGB kameralarla yüksek çözünürlükte görüntü işleme, gibi birçok yenilikçi teknoloji de Karsan Otonom e-ATAK’ın özellikleri arasında yer alıyor. Tüm bu teknolojileri Seviye 4 Otonom olarak sunabilen Otonom e-Atak, planlanmış bir rota üzerinde otonom olarak hareket edebiliyor. Gece veya gündüz, zorlu hava koşullarında bile 30 km/s hıza otonom sürüşte çıkabilen araç, bir otobüs sürücüsünün yaptığı; rota üzerindeki duraklara yanaşma, inme-binme süreçlerini yönetme, kavşak ve geçitlerle trafik ışıklarındaki sevk ve idareyi sağlama benzeri tüm işlemleri otonom olarak gerçekleştiriyor.

 

  Hibya Haber Ajansı